Haemme nyt mukaan pientä joukkoa yhteistyöyrityksiä, joiden kanssa muotoillaan prosessit toimivaksi ennen isomman joukon mukaan tuloa. Tämä on siis ennen kaikkea mahdollisuus päästä vaikuttamaan reilun kauppapaikan syntyyn ja kehitykseen! Reilu tarkoittaa reilua koko arvoketjussa, myös suomalaisen pienyrittäjän kannalta. Kun yhdistämme voimamme, saamme samalla suuremman näkyvyyden kaikille tuotteille.
Tässä kohtaa etsimme mukaan kuluttaja-asiakkaille suunnattuja tuotteita, jotka yritys pystyy toimittamaan ympäri Suomen. Tuotteesi voi olla esimerkiksi kahvia, suklaata tai chili-kastiketta. Se voi olla myös kaunis pellavaliina, korvakorut, pipo tai muki tai melkein mitä tahansa muutakin. Ajatuksena taustalla kuitenkin se, että tuotteen pitäisi olla sellainen, että sitä on mukava myydä vaikka koululuokan varainhankintana!
Vastuullisuus kuitenkin on tämän kauppapaikan DNA:ssa, joten sen pitää olla sinullekin arvo ja mahdollisuus. Vastuullisuudesta lisää tässä alla.
Jos kiinnostuit, lähetä vapaamuotoinen viesti osoitteeseen info@intoka.fi Kerro viestissä tuotteistasi ja linkkaa lisätiedon lähteille.
Ympäristöllinen vastuu tarkoittaa luonnonvarojen kestävää käyttöä ja ympäristön tilan säilyttämistä myös tuleville sukupolville. Ympäristöllistä vastuuta kannattaa tarkastella tuotteen koko elinkaaren matkalta: mistä ja miten raaka-aineet tuotetaan, mitä ympäristövaikutuksia liittyy tuotteen valmistamiseen ja logistiikkaan, minkälainen elinkaari valmiilla tuotteella on ja miten se lopulta kierrätetään. Myös laadukas design voi olla vastuullisuutta: tuotteen elinkaari pitenee ja sen jälleenmyyntimahdollisuudet kasvaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen vastuullisuus tarkoittaa yrityksen sitoutumista siihen, että yritys ottaa huomioon liiketoiminnassa sen vaikutuksen yhteisöön sekä eettiset näkökulmat. Käytännössä se siis tarkoittaa sitoutumista ihmisoikeuksien ja työolosuhteiden kunnioittamiseen koko arvoketjussa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi reilun kaupan periaatteiden noudattamista, työturvallisuuden varmistamista ja monimuotoisuuden edistämistä työpaikoilla. Yritys voi myös tukea paikallisia yhteisöjä esimerkiksi hyväntekeväisyyden, koulutuksen tai terveydenhuollon saralla.
Taloudellisesti kestävä liiketoiminta ei voi pitkällä aikavälillä perustua velkaantumiseen tai kertyneiden varantojen hukkaamiseen. taloudellisesti kestävä liiketoiminta mahdollistaa myös muihin vastuullisuuden lajeihin panostamisen ja tulevaisuuden haasteisiin vastaamisen. Meille on myös tärkeää, että meidän Yhteistyökumppaneiden liiketoiminta pysyy taloudellisesti järkevänä, pelkällä intohimolla ei pitkän päälle ruokita perheitä.
Vastuullisuuden olennaisuusarviointi tarkoittaa prosessia, jossa arvioidaan yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeimmät vastuullisuuskysymykset ja -riskit. Vastuullisuuden kehittäminen kannattaa aloittaa sieltä, missä vaikutukset ovat merkittävimmät. Olennaisuuden arviointi on ihan keskeinen osa vastuullisuustyötä: se auttaa sinua arvioimaan mihin ohjata resursseja, millä on oikeasti merkitystä. Jollekin yritykselle merkittävin vastuullisuusteko voi tarkoittaa raaka-aineen toimittajan valintaa kehitysmaassa ja toiselle suurimmat riskit voivat olla tietoturvallisuudessa.
Sinun ei tarvitse olla siis vielä perillä, kaikkien asioiden ei tarvitse olla jiirissä viimeisen päälle. Tärkeintä on se, että hahmotat vastuullisuuden tuomat mahdollisuudet ja pystyt sitoutumaan oman yrityksen kehittämiseen vastuullisuuden periaatteiden mukaisesti. Tässä asiassa kannattaa olla liikkeellä nyt: Vastuullisuus ja sen raportointi on jo nyt isoille yrityksille vaatimus ja kun isojen pitää tuntea koko arvoketju, vaatimukset valuvat myös pienille yrityksille.
Vastuullisuus on myös matka, jota voidaan tehdä yhdessä. Kaikkea ei tarvitse osata tässä ja nyt, mutta yhteistyössä näitä näkökohtia on helpompi pohtia. Vastuullisuus näyttäytyy eri toimialoilla eri tavoin ja myös yritysten arvoketjuissa on eroja.
Suomalainen järjestökenttä ja lasten ja nuorten urheilutoiminta on haasteiden edessä: Julkiset tuet ovat kiven alla ja lasten urheilun maksut karkaavat monelle perheelle liian suuriksi. Jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus mielekkääseen harrastukseen, sen vaikutus kasvulle ja ihan koulussa oppimiseen on todella merkittävä. Siksi haluan luoda samalla myös kolmannelle sektorille järkevän varainhankintamuodon: ilman riskiä yhdistykselle tai joukkueelle, ilman ovelta-ovelle -kauppaa ja kahvihuoneen keksitilauslistoja. Kekseissä ei ole mitään vikaa, mutta vaihtelu tuo tähänkin hommaan mielekkyyttä.
Tässä mallissa vanhemmat, joukkueet ja yhdistysaktiivit markkinoivat tuotteita ja saavat sitten tuomastaan myynnistä provision. Samalla asiakas saa valita laajasta tuotevalikoimasta mieleisen ja vastuullisen tuotteen. Se tuo myös näkyvyyttä suomalaisille pienemmille yrittäjille ja upealle designille. Aito win-win -tilanne.